مشاوره عدم خلافی ساختمان

گواهی عدم خلافی چیست؟

گواهی عدم خلاف ساختمان به مجوزی گفته می شود که هنوز عملیات اجرایی یک ساختمان به پایان نرسیده است.

معمولا این گونه گواهی و مجوز را بنا بر درخواست سازنده یا مالک ملک مورد نظر صادر می کنند و در آن مراحلی را که تا زمان تقاضا انجام شده است را مورد تایید قرار می دهند.

این شکل از گواهی معمولا وظیفه دارد تا مراحلی که در ساخت و ساز انجام گرفته است را بر مبنای ضوابط شهرداری مورد بررسی قرار بدهد.

از دیدگاه دیگر می توانیم صدور گواهی عدم خلاف ساختمان را براساس رعایت ضوابط شهرداری و اصول فنی مطرح شده ای دانست که در مباحث ملی مقررات ساختمان وجود دارد.

نکته ی مهم دیگری که در این جا وجود دارد این گواهی در برخی موارد با گواهی پایان کار با یکدیگر اشتباه می شوند گواهی پایان کار همان طور که از نام آن مشخص است پس از به پایان رسیدن عملیات اجرایی صادر می شود.
بیشتر بخوانید: افزایش بنا و تراکم مازاد

تفاوتی که بین گواهی عدم خلاف ساختمان و گواهی پایان کار وجود دارد به میزان پیشرفت فیزیکی ساختمان بستگی دارد. زمانی که ساختمان در میانه ی مراحل ساخت و ساز است قاعدتا این امکان وجود ندارد که گواهی پایان کار صادر بشود، به همین علت در این زمان گواهی عدم خلاف ساختمان را صادر می کنند.

علل اخذ گواهی عدم خلافی ساختمان در چیست؟

یکی از مهم ترین علل اخذ گواهی عدم خلافی ساختمان دریافت تسهیلات بانکی برای ساختمان است.

مطمئنا بانک ها در هنگام درخواست سازندگان ملک برای وام های مربوط به این موضوع آن را درخواست می کنند.

یکی دیگر از کاربردهای این گواهی در زمان پیش فروش میباشد ؛ به این شکل که فردی که به عنوان خریدار ملک در حال ساخت است تا به حال از روند اجرایی و ساخت و ساز اطلاعی نداشته این افراد از کیفیت مصالحی که تاکنون برای ساخت به کار رفته است باخبر نیستند.

وجود این گواهی باعث می شود که خریداران نسبت به رعایت ضوابط شهرداری و نکات فنی اطمینان حاصل کنند.

قوانین شهرداری