مشاوره افزایش بنا و افزایش تراکم

تراکم مازاد و اضافه بنا

حتما هنگام عبور از کوچه‌ها و محله‌های گوناگون تفاوت هر محله با محله‌های دیگر را احساس کرده‌اید و گاهی شلوغی و باریک بودن مسیر وقت شما را گرفته است و یا هنگام گذر از محله هایی با کوچه های پهن و دل‌باز احساس خوبی داشتید و آرزو کرده‌اید که ای کاش در این محله زندگی می‌کردید. چیزی که شما دیدید و احساس کردید ساده‌ترین معنی تراکم است. تراکم یعنی در یک فضای مشخص چه تعداد انسان یا ساختمان وجود دارد و هر کدام چه میزان از فضا را اشغال می‌کنند.

با توجه به توضیحات داده شده تصور کنید قانونی وجود نداشته باشد و هر کسی هر طور که دلش بخواهد ملکش را بسازد و چیزی به اسم تراکم مازاد و اضافه بنا هم وجود نداشته باشد. به راحتی می‌توان حدس زد که چه اتفاقی می‌افتد، خانه‌ها به جای یک طبقه، چند طبقه می‌شوند و کسی توجه نمی‌کند که آیا این محله یا کوچه گنجایش و ظرفیت این تعداد را دارد یا نه؟ تصور کنید که هر منزل مسکونی یک دستگاه خودرو داشته باشد، آیا فضای کافی برای پارک کردن این تعداد ماشین وجود دارد؟

نه تنها تعداد طبقات اهمیت دارد که حتی سطحی که هر خانه در بر می گیرد نیز دارای اهمیت می باشد. اگر شما منزل خود را بدون حیاط بسازید و تمامی مساحت زمین خود را به اتاق‌ها و سالن پذیرایی اختصاص دهید، یا در پارکینگ و حیاط خود اتاق‌های دیگری بسازید، باعث تراکم اضافه بنا شده‌اید.

بیشتر بخوانید: خدمات الکترونیک شهرداری

ساختمان و آسمان سازه

قوانین مربوط به جلوگیری از تراکم مازاد 🙂

قانون‌گذاران برای جلوگیری از مشکلات بالا شاخص‌هایی وضع کردند تا از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کنند و مردم نیز ملزم به عمل، طبق قوانین وضع شده هستند تا باعث به وجود آمدن تراکم مازاد و اضافه بنا نشوند. در ادامه شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم.

برای جلوگیری از بالا رفتن تراکم، یکسری شاخص تعیین شده است تا مردم راحت‌تر بتوانند به ساخت‌ و‌ ساز بپردازند. شما نمی‌توانید در کل مساحت زمینی که در اختیار دارید ساختمان بسازید و باید طبق شاخصی که در نظر گرفته شده است  این کار را انجام دهید. معمولا این شاخص 60 درصد زمین است و شما باید این مقدار را با توجه به مساحت زمین خود محاسبه کرده و سپس به ساخت‌و‌ساز بپردازید.

علاوه بر شاخص سطح اشغال شده، شاخص دیگری برای ارتفاع ساختمان در نظر گرفته شده است که معمولا این شاخص تعیین می‌کند که ساختمان شما می‌تواند چند طبقه باشد و تراکم ساختمان چقدر است. همچنین تعداد طبقات باید به گونه‌ای تنظیم و چیده شود که ساختمان‌ها در کنار یکدیگر نمای زیبایی نیز داشته باشند.
بیشتر بخوانید: پروانه ساخت

علاوه بر موارد گفته شده تعداد ساختمان‌های واقع در هر سطح اهمیت زیادیی دارد. اینکه در یک محدوده چه تعداد منزل مسکونی و تجاری یا اداری و… ساخته شود دارای یکسری دستورالعمل‌ها و قوانین خاص است به عنوان مثال تجمع تعداد زیادی مرکز تجاری بدون توجه به تعداد جمعیت می‌تواند به زیان مالکان تمام شود. نحوه چینش ساختمان‌ها نیز در زیبایی شهر تاثیر زیادی دارد. 

امور شهرداری

ارتباط پایان کار با تراکم مازاد و اضافه بنا

هر ساختمان علاوه بر آنکه به مجوز احداث بنا از سوی شهرداری نیاز دارد، به گواهی پایان کار نیز نیازمند است. گواهی پایان کار ساختمان بعد از تکمیل شدن یک سازه صادر می‌شود و چیزی مشابه به شناسنامه برای ساختمان به حساب می‌آید. این گواهی نشان بر این دارد که ساختمان مطابق با قوانین و مقررات مسکن و شهرسازی، شهرداری و سایر ارگان‌های مربوطه ساخته شده و تخلفی صورت نگرفته است. گواهی پایان کار هم برای خریداران یک ملک و هم برای سازندگان املاک از اهمیت زیادی برخورد است و به هیچ عنوان نباید از آن غافل شد.